

Na trati mezi Suchdolem nad Odrou a Budišovem nad Budišovkou proběhla testovací jízda bateriového vlaku nové generace typu Panter. Moderní souprava Českých drah bez problémů zvládla téměř čtyřicetikilometrový úsek bez trolejí, a potvrdila tak připravenost pro budoucí pravidelný provoz i na této odlehlé trati Moravskoslezského kraje.
Z Bohumína přes Ostravu až do Suchdolu nad Odrou jel Panter po elektrifikované trati. Odtud se však vydal dál už pouze na baterii – bez trolejí, bez emisí a s plným komfortem pro cestující. Jízdu sledovali zástupci Českých drah i experti z Českého vysokého učení technického v Praze, kteří vyhodnocovali energetickou náročnost a technickou způsobilost vlaku v náročném terénu.
„Chtěli jsme si ověřit, že vlak skutečně zvládne tuto trasu na jedno nabití. Profil je náročný – stoupání, klesání, ostré oblouky – a vzdálenost od poslední nabíjecí stanice přesahuje 40 kilometrů,“ uvedl Kamil Nečas, ředitel OCOD Východ Českých drah.
Podle Radka Podstawky, náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje, proběhlo vše podle očekávání: „Vlak dorazil v pořádku, baterie vydržela, a ještě máme dostatek energie na zpáteční cestu. Klimatizace běží, svítíme – a komfort je srovnatelný s hlavními tratěmi.“
Na palubě nechyběly přístroje pro vědecká měření. „Sledovali jsme chování baterií, stabilitu vlaku v obloucích i spotřebu energie. Výsledky vypadají velmi slibně,“ potvrdil Pavel Kalač z depa Bohumín.
Trať přes Odry, Vítkov až do Budišova nad Budišovkou využívají hlavně turisté a místní obyvatelé dojíždějící do větších měst. Právě pro ně znamená moderní vlak obrovský skok v kvalitě dopravy.
„Říkám wow. Nové technologie, pohodlí pro cyklisty, trampy i rodiče s kočárky. Pokud zvládne provoz i v tuhých zimách, je to obrovský přínos pro Odry a celé Odersko,“ hodnotil testovací jízdu Libor Helis ze spolku Změna pro Odersko 2020.
Bateriové Pantery v Moravskoslezském kraji už nyní nahradily desítky tisíc kilometrů, které by jinak obsluhovaly dieselové motorové vozy. Už nyní ušetřily přes 120 tisíc litrů nafty. Aktuálně jezdí například na trase z Ostravy přes Studénku a Mošnov do Kopřivnice, Štramberku a Veřovic.
„Výhodou je i přímý spoj bez přestupů. Dříve cestující přecházeli z elektrických vlaků do starých motoráků typu 810. Teď budou jezdit pohodlně a bez zdržení,“ doplnil Podstawka.
Testy potvrdily, že bateriový Panter je připraven i na méně dostupné úseky kraje. Pokud dodavatel stihne výrobu nových jednotek podle plánu, pravidelný provoz až do Budišova nad Budišovkou by mohl začít v roce 2026.
„Zatím nemáme žádné zprávy o zpoždění. Věříme, že vše poběží podle smlouvy,“ uzavřel náměstek hejtmana.
Kde dříve drncaly staré motoráky, tiše projel moderní vlak s klimatizací, Wi-Fi, první třídou a místem pro kola. Zkušenost, kterou si zaslouží i malé tratě. A příslib, že moderní a udržitelná doprava bude dostupná i tam, kde na ni dosud nebyli zvyklí.
AKTUÁLNĚ