Češi platí za plzeň víc než Němci. A neví proč

Profilovka
před 11 hodinami

Novojičínsko / Česko – Zatímco české pivo Pilsner Urquell je v Německu v akci za cenu kolem 17 korun za lahev, čeští zákazníci platí často i dvojnásobek. Proč? Odpověď zůstává zahalena tajemstvím smluv a obchodních strategií.

Legendární plzeňský ležák, který mnozí považují za symbol českého pivovarnictví, se v sousedním Německu prodává levněji než doma. Například berlínská prodejna Rewe nabízí basu dvaceti lahví plzně za 14 eur – tedy za necelých 17 korun za lahev. A nejde o výjimečný výprodej – podobné ceny zaznamenali zákazníci i v jiných německých obchodech jako Edeka či Spar.

Naopak v českých supermarketech, kde by člověk očekával nižší cenu kvůli blízkosti výroby, se ceny vyšplhaly mnohem výš. V akci koupíte patnáct lahví v Kauflandu za 388 korun, což je přibližně 26 korun za kus. Mimo akci se cena za jednu plechovku běžně blíží čtyřiceti korunám.

Mlčení a přehazování viny

Proč si tedy Češi za „své“ pivo připlácejí? Jasnou odpověď nedává ani výrobce, ani obchodníci. Plzeňský Prazdroj i velké obchodní řetězce se odvolávají na obchodní tajemství a pravidla hospodářské soutěže.

„Se zákazníky máme uzavřené smlouvy, jejichž detaily nemůžeme zveřejňovat. Konečnou cenu však vždy určuje obchodník,“ uvedl mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. Zároveň připomněl, že pivo bývá v Německu často marketingovým tahákem a nízká cena má přilákat zákazníky do obchodu.

Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu nelze ceny zveřejnit kvůli ochraně konkurence. Jeho předseda Tomáš Prouza však na síti X naznačil, že problém může být u samotného Prazdroje. „Co kdyby se někdo podíval na to, za kolik je ochoten prodávat českým obchodům a za kolik německým?“ napsal.

Zákazník, nebo značka?

Do diskuse se vložil i exministr financí Miroslav Kalousek: „Kdyby si spotřebitel dupl a přestal by kupovat, šli by s cenou dolů. Asi se máme moc dobře, když ty ceny tolerujeme.“ Naráží tak na fakt, že zákazníci si plzeň kupují i přes vysokou cenu.

Pivovarský odborník Tomáš Maier z České zemědělské univerzity připomíná, že z plzně se stala prémiová značka, která si může diktovat cenu. „Z jednoho půllitru má Prazdroj v průměru čistý zisk přes tři koruny, u nás může být zisk až desetikorunový,“ tvrdí Maier. V Německu ale podle něj plzeň čelí větší konkurenci, a tak si nemůže dovolit být drahá.

Pravidla trhu

Rozdílné ceny napříč státy nejsou nezákonné. Podle právníka Štěpána Ciprýna může výrobce nastavovat ceny podle rozdílů v logistice, marketingu či vyjednávací síle obchodních partnerů. A marketingový expert Robert Le Veneur připomíná, že čeští obchodníci často přijímají navržené ceny Prazdroje, protože bez jeho produktů by se neudrželi v konkurenčním boji.

Zda se tedy za vyšší cenou skrývá vyšší marže obchodníků, „nadstandardní“ ceny od pivovaru, nebo zkrátka ochota českého zákazníka platit víc – to zůstává nezodpovězeno.

Jak suše poznamenal datový ekonom Petr Bartoň: „Obecně s cenou dokáže kouzlit spíše prodejce.“ A tak si Češi mohou dál dopřávat ležák z Plzně – ovšem za cenu, která leckdy bolí víc než kocovina.


Poznámka redakce: Narazili jste také na podezřele levnou nebo naopak extrémně drahou plzeň? Dejte nám vědět na redakce@novojicinsko.info.

 
 
Ceny

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

1
Post image
2
Post image
3
Post image
4
Post image
5
Post image