Rozkol mezi akcionáři Tatry Trucks: Promet blokuje investice za miliardy, CSG mluví o šikaně

Automobilka Tatra Trucks sídlící v Kopřivnici čelí vážnému vnitřnímu rozkolu. Na páteční valné hromadě zablokoval menšinový akcionář Promet Group navýšení základního kapitálu o 2,7 miliardy korun – klíčový krok pro plánované miliardové investice. Většinový akcionář, skupina Czechoslovak Group (CSG), obvinil Promet z obstrukcí a „šikanózního jednání“.

„Nejde o žádnou vizi na papíře – jde o konkrétní a připravený projekt,“ uvedl generální ředitel Tatry Kristijan Fiket s tím, že investice za více než 7 miliard korun měly umožnit zdvojnásobení výroby, modernizaci závodu a vznik stovek pracovních míst v regionu. Plán zahrnoval výrobu až 3000 vozů ročně a měl posílit konkurenceschopnost Tatry na světových trzích.

Promet Group však investiční plán odmítla podpořit. Podle její ředitelky Denisy Materové nebyly akcionářům předloženy základní dokumenty, jako je dlouhodobá strategie, finanční výkazy či tržní analýza. „Bez těchto podkladů nelze odpovědně schválit navýšení kapitálu,“ uvedla. Navrhla podporu pouze dílčí investice ve výši 100 milionů korun, což ale valná hromada neschválila.

CSG, která v Tatře vlastní 65 % podíl, považuje postup Prometu (35 %) za cílené brždění rozvoje firmy. Výkonný ředitel David Chour tvrdí, že Promet záměrně destabilizuje firmu a útočí na vedení. Spory mezi oběma skupinami eskalují od loňska, kdy byla Materová na přání CSG odvolána z čela dozorčí rady.

Promet se podle dostupných informací chystá část svého podílu prodat skupině STV Invest. Zda tím dojde k uvolnění cesty k investicím, zatím není jasné. Materová ale nevylučuje podporu vybraných projektů v budoucnu a chce jednat přímo s majitelem CSG Michalem Strnadem.

Tatra Trucks loni vykázala tržby ve výši 9,67 miliardy korun a prodala 1548 vozů. Po předloňské ztrátě se dostala do zisku 19,3 milionu korun. V podniku pracuje přes 1800 zaměstnanců a dalších 500 ve firmě Tatra Metalurgie.

Vývoj kolem Tatry tak bedlivě sleduje nejen odborná veřejnost, ale také region, který na silnou a stabilní automobilku spoléhá jako na jednoho z klíčových zaměstnavatelů a pilíř průmyslové tradice.

 
 
Kopřivnice

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

1
Post image
2
Post image
3
Post image
4
Post image
5
Post image