Základní škola a Mateřská škola Bílovec, Komenského, se v posledních dnech dostala pod vlnu veřejné kritiky poté, co jedna z maminek popsala své zkušenosti s výukou a přístupem učitelky Ivy Bzonkové. V otevřeném a velmi emotivním textu, který koluje po sociálních sítích, líčí školní prostředí jako konzervativní, přetěžující a demotivující – zejména pro děti se specifickými potřebami.
Nepřiměřené požadavky a „černá pedagogika“?
Matka třetáka s ADHD popisuje opakovaný tlak, slzy u domácích úkolů a nepochopení ze strany učitelky, která syna veřejně pokárala za to, že mu doma zkrátila domácí úkol kvůli jeho únavě a zdravotním omezením. Podle rodičky učitelka „řvala před třídou“ a poslala dítě „uklidnit se na chodbu“.
Kritika se dále zaměřuje na obsah výuky – údajně zastaralý a nevhodný pro věk dětí. Maminka zpochybnila smysluplnost zadaných písemek i výběr učiva, například memorování detailů ze života Leoše Janáčka nebo znalost přítoků řeky Berounky. Podle ní jde o faktografii, která je v rozporu s cíli rámcového vzdělávacího programu (RVP), který klade důraz na porozumění souvislostem, tvořivé myšlení a přiměřenost.
Korespondence s učitelkou: neshoda na smyslu vzdělávání
Ve zveřejněné korespondenci s učitelkou Bzonkovou matka upozorňuje na nesoulad výuky s RVP. Odpověď učitelky je věcná, ale působí nepřístupně: „Písemka byla ohlášená, látku jsme probírali, váš syn měl zápis.“ Učitelka zároveň odmítla odpovědnost za školní neúspěchy dítěte a hájila výběr učiva s odvoláním na učebnice.
To však podle kritiků jen potvrzuje hlubší problém – výuka „podle učebnice“, nikoliv podle potřeb dětí nebo současných pedagogických principů. „To není výuka, to je tupý dril,“ zní z řad odborné i rodičovské veřejnosti.
Kritika míří i na vedení školy
Zmíněný případ podle matky není výjimkou, ale příznakem systémového problému – nedostatku empatie, zastaralých metod a nerespektování individuálních potřeb žáků. Rodiče také kritizují přístup vedení školy, které údajně nereaguje konstruktivně na podněty rodičů a problémy bagatelizuje.
„V takovém prostředí není možné rozvíjet lásku ke vzdělávání. Děti se neučí přemýšlet, ale bát se chyb,“ shrnuje matka.
Co na to škola?
Ředitel školy se k věci zatím veřejně nevyjádřil. Podle dostupných informací byl požádán o přehodnocení známek a požadavků, žádosti však odmítl. Vzhledem k citlivosti situace a závažnosti obvinění by se případem mohl začít zabývat i zřizovatel školy – město Bílovec.
Pohled odborníků: pedagogická zastaralost?
Pedagogové a psychologové upozorňují, že případy jako tento nejsou ojedinělé, ale mohou signalizovat hlubší nepochopení současného vzdělávacího paradigmatu. „Pokud dítě s ADHD pláče u úkolu a učitelka to ignoruje, je to vážný problém. Škola má být podpůrné prostředí, nikoliv místo úzkosti,“ říká školní psycholožka Jana Němcová.
Závěrem
Ať už se jedná o izolovaný incident, nebo symptom širšího problému, případ ZŠ Komenského v Bílovci otevírá důležitou debatu o kvalitě vzdělávání, kompetencích učitelů a o tom, jak škola dokáže – nebo nedokáže – přizpůsobit výuku reálným potřebám dnešních dětí.
Zpravodajství Novojičínsko bude vývoj situace nadále sledovat a přinese vyjádření všech stran, jakmile budou k dispozici.
Máte zkušenost s výukou na této škole? Víte o podobných případech i jinde? Napište nám na redakce@novojicinsko.info.
Zdroj: Robert Čapek - blog
Bílovec
403
0
Sdílejte
403
0
0
403
0
Sdílejte
Chcete přispět do diskuze?
Stačí se
jen přihlásit.