Nová pravidla v nemocnicích: Pacient se dozví, zda patří na pohotovost, či urgent

Od ledna příštího roku čekají pacienty zásadní změny v dostupnosti pohotovostní péče. Pohotovostní služba pro děti i dospělé bude fungovat přímo při urgentních příjmech v nemocnicích a za její plynulý provoz nově ponesou odpovědnost zdravotní pojišťovny. Cílem změn je zjednodušit orientaci pacientů a zlepšit dostupnost zdravotní péče mimo ordinační hodiny praktických lékařů.

Jedno místo, jasné rozdělení

Doposud fungovaly pohotovosti podle pravidel stanovených jednotlivými kraji, což v praxi znamenalo značné rozdíly. Nově bude pohotovost pro dospělé dostupná všude tam, kde nemocnice provozuje urgentní příjem. Pohotovost pro děti se bude nacházet v nemocnicích s lůžkovým dětským oddělením.

Klíčovou roli bude hrát triážní sestra. Ta odebere od pacienta základní anamnézu a rozhodne, zda jeho potíže spadají do péče urgentního příjmu, nebo zda patří na pohotovost. „Pacient už nebude muset složitě hledat, kam se má vydat. Vše se vyřídí na jednom místě,“ uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

Provozní doba a dostupnost

Urgentní příjem bude i nadále fungovat nepřetržitě – 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Pohotovostní služby budou otevřené minimálně tři hodiny ve všední dny a alespoň osm hodin o víkendech.

Na pohotovosti budou moci sloužit i mladí lékaři bez atestace, ovšem vždy s podmínkou, že do patnácti minut musí být na zavolání dostupný zkušenější lékař. V případě potřeby bude možné pohotovost propojit s urgentním příjmem.

Co stomatologie?

Stomatologické pohotovosti zákon přímo neupravuje. Zdravotní pojišťovny však připravují celostátní systém, který má zajistit jednotnou dostupnost této služby.

Výhody i rizika

Podle odborníků změny přinesou standardizaci a spravedlivější rozmístění pohotovostí po celé republice. „Pojišťovny mají lepší nástroje pro jednání s lékaři než kraje,“ uvedl předseda Sdružení ambulantních specialistů Zorjan Jojko. Zároveň ale upozornil, že změna není doprovázena navýšením financí, což může vést k omezení úhrad v jiných oblastech zdravotní péče.

Edukace pacientů

Ministerstvo i lékaři chtějí pacienty lépe informovat o tom, s jakými potížemi se obracet na pohotovost. Podle pediatra Cyrila Matějky z Jablonce nad Nisou je častým důvodem zbytečné návštěvy pohotovosti například horečka u dětí, kterou lze většinou zvládnout doma. Edukace by měla pomoci ulevit přetíženým službám.


Co se mění v kostce:

  • pohotovostní služba bude fungovat při urgentních příjmech v nemocnicích

  • dostupnost zajišťují zdravotní pojišťovny, nikoli kraje

  • triážní sestra rozhodne, zda pacient patří na urgent, či na pohotovost

  • pohotovosti budou mít pevně stanovené minimální ordinační hodiny

  • stomatologická pohotovost se připravuje zvlášť

Pacienti by tak měli od příštího roku zažít větší jistotu a jednodušší přístup k potřebné péči.

Lékařská pohotovost

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

1
Post image
2
Post image
3
Post image
4
Post image
5
Post image